Tryghedsopkald

Din sikkerhed!

Tryghedsopkald henvender sig til ældre enlige borgere, der bor for sig selv, og som har et begrænset netværk. For at mindske de ældres frygt for eksempelvis at falde eller på anden måde komme til skade, uden nogen opdager det, tilbyder Røde Kors dem et dagligt tryghedsopkald.

Tryghedsopkaldet varetages af en frivillig, og den ældre bliver ringet op på samme tidspunkt af morgenen eller formiddagen alle ugens syv dage. Ofte varer opkaldet kun et minut, og formålet er udelukkende at den ældre ved, at det vil blive opdaget hvis der sker ham eller hende noget.

Her kan du læse en artikel om Bolettes oplevelser som frivillig teamleder i Tryghedsopkald

Bor du alene og er nervøs for, om nogen opdager det og tilkalder hjælp, hvis du eksempelvis falder i dit hjem? Så er Tryghedsopkald måske noget for dig. Her vil en frivillig ringe til dig på et bestemt tidspunkt hver dag, alle ugens syv dage, for at sikre, at du ikke er faldet eller kommet til skade på anden vis.

Hvis du en dag skulle være ude af stand til at besvare telefonen, tager aktivitetslederen affære. Der vil blive taget kontakt til pårørende, socialcentre, hjemmepleje eller andre steder, hvor vi på forhånd har aftalt, at der forefindes adgang til din lejlighed. Herefter vil der blive fulgt op med et besøg hos dig for at opklare, hvad årsagen er til den manglende telefoniske kontakt.

Det er gratis at modtage tryghedsopkald.

Information om Tryghedsopkald.

Dette er et tilbud for ældre borgere, som er bosiddende i eget hjem i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Det går ud på, at man bliver ringet op hver dag året rundt mellem kl. 8.00 - 8.30 for at høre, om man har sovet godt og er kommet op.

Pt. er vi ca. 12 damer, som ringer i en periode af 14 dage ad gangen året rundt. Skal man noget dagen efter eller måske på ferie, siger man det blot.

Er du interesseret, eller kender du nogen, som kunne have brug for dette tilbud, så kontakt en af aktivitetslederne og få en snak om tingene. Der er intet bindende, og man kan til enhver tid sige det fra.

Vi har erfaring for, at både de ældre borgere og deres pårørende er glade for dette tilbud, som giver tryghed for begge parter.

På siden her kan du se, hvem der er aktivitetsledere, så ring og få en snak!

Aktivitetsledere

Gurli Rasmussen