Samaritter – Ringkøbing/Skjern Kommunekreds

Samaritter

Vil du være med til at gøre en forskel, i en akut situation? – Bliv Samarit

Vi er en organisation, som består af mere end 800 frivillige over hele landet. Vi er landets største udbyder, hvor alle vores frivillige er uddannet til at skulle yde den bedste førstehjælp. Vi har samlet set over 30.000 behandlinger årligt på landsplan.
Vi hjælper hinanden på tværs af grupperne, så man har mulighed for at prøve andre arrangementer end dem der tilhører ens egen gruppe, samt at lære nye folk at kende.

Hvad laver du som samarit?

Du er med til at skabe sikkerhed og tryghed for hver enkelt patient, også bare ved at vise din tilstedeværelse. Vi har mødeaftner hver anden tirsdag, hvor vi vedligeholder samt udvikler os, efter vi har været på diverse kurser. Du kommer til at stå til forskellige typer af vagter. Bl.a. har vi Skjern Håndbold, Skolefodbold, Dalager Marked, Bork Havn Musik Festival m.m.

Hvad du får ud af at være samarit?

Du får et socialt fællesskab med din samaritter gruppe, hvor vi tager hånd om hinanden. Du får nogle kompetencer, som du bruger på vagter, men som også gør nytte i det civile liv. Du får en masse hyggeligt samvær, både til mødeaftnerne, men også på vagter.

Hvad skal der til?

Vi har nogle forskellige uddannelsesniveauer. Man starter som: Observatør - Det er her du finder ud af om det er noget for dig, ved at du kommer med til mødeaftner samt på nogle vagter. Her må du følges med en behandler eller assistent, men ikke udføre nogle opgaver.
Når man er klar, kommer man på elevkursus – Her lærer du den grundlæggende førstehjælp. Dette kursus tager 1 weekend, og kan foregå i hele landet. Efter et bestået kursus må du begynde at udføre behandlinger, under iagttagelse af en behandler. Man skal være minimum 18 for at kunne komme på elevkursus.
På et tidspunkt når du er klar til det, kommer du på assistentkursus – Denne uddannelse tager 2 ikke sammenhængende weekender og dette kursus foregår i Svendborg. Her lærer du udvidet førstehjælp, og hvordan det er at indgå i et akuthold. Du må selvstændigt udføre en behandling, når behandleren har vurderet skaden.
Hvis du vil, og når du bliver klar til det kan man komme på behandlerkursus – Denne uddannelse tager 3 usammenhængende weekender også her i Svendborg. Her lærer du at skulle vurdere patienterne, hvordan man leder et akuthold m.m.

Er man sundhedsfaglig medarbejder i sit civile liv, kan man evt. komme på medic uddannelsen. Dette er noget der skal tages op i din tilhørende gruppe om der er behov for det, og villigheden i at skulle hjælpe andre grupper.

Kontakt
For at høre mere omkring det at være samarit kontakt da aktivitetslederen: Skjern.al.samarit@rodekors.dk

Samaritter

Faglig viden

"Jeg lærer en masse fagligt som samarit, og det at være frivillig leder giver mig en masse erfaring, som jeg kan bruge både på arbejdsmarkedet og privat. Som samarit kommer man ud til både små og store arrangementer - fra et lille løb til en koncert med 80.000 mennesker - den variation kan jeg godt lide."

Jesper
Samarit